Українська і зарубіжна музична література. 20

Українська і зарубіжна музична література

Перший рік навчання

Тема 20. Кантата й ораторія*

Після появи опери на початку XVII століття в Італії з’являється кантата. Це твір з однієї або кількох частин для солістів, хору та оркестру з певним сюжетом. На відміну від опери, виконується кантата в концертній формі. Солісти, хор і оркестр весь час знаходяться на сцені, але не залучаються до театральної дії, а розповідають про те, що відбувається. Іноді солісти мають сценічні костюми, на сцені можуть бути декорації, але це не є обов’язковою умовою.

Назва цього жанру походить від латинського слова canto, що значить „співаю”. Так називали сольний вокальний твір на відміну від інструментального – сонати. Перші кантати виконувалися солістами в супроводі оркестру, з часом кількість виконавців збільшувалася. Духовні кантати на релігійні сюжети виконувалися в церквах, а кантати, які називалися світськими – в концертах.

Перші італійські кантати були світськими, здебільшого ліричного змісту. Духовні кантати на релігійні сюжети вперше з’явилися в Німеччині. В таких творах дуже важливу роль стали відігравати хорові номери. Видатний німецький композитор Й.С. Бах, працюючи керівником церковного хору, створив близько трьохсот духовних кантат, а також декілька світських. Найвідоміша з них – написана в 1732 році жартівлива так звана „Кавова” кантата, яку виконують лише солісти: дівчина Лісхен (сопрано) дуже полюбляє каву, а батько, пан Шлендріан (бас), забороняє дочці її пити, вважаючи, що цей напій шкодить здоров’ю. Третя дійова особа кантати – Оповідач (тенор).

Інший вокально-симфонічний жанр, ораторія, виник також в Італії майже одночасно з кантатою і має з нею багато спільного. Ораторія теж виконується хором, солістами та оркестром на сцені. Назва цього жанру походить від латинського слова oro, що означає „говорю”. В спеціальних приміщеннях при церквах – ораторіях – відбувалися читання Біблії з музичним супроводом. До цього дійства долучалися солісти, що виступали від імені біблійних персонажів, отже, перші ораторії створювалися виключно на біблійні сюжети. З часом коло тем розширилося, з’явилися світські ораторії, але й донині цей жанр відрізняється від кантати більшими розмірами, розгорнутим сюжетом, серйозним і величним настроєм.

У себе на батьківщині, в Італії, ораторії були не дуже популярні. Але в деяких країнах, наприклад, в Англії, довгий час ораторії мали більший успіх порівняно з операми. Видатними творцями ораторій були композитори Й.С. Бах, Г.Ф. Гендель, Й. Гайдн та інші.

Ораторія Й. Гайдна „Пори року” була створена на початку ХІХ століття, в ній розповідається про селянську працю, людські почуття, змальовані картини природи. Твір виконують оркестр, хор і три солісти: старий селянин Симон (баритон), його дочка Ганна (сопрано), закоханий у Ганну молодий Лука (тенор). Ораторія складається з чотирьох частин, названих за порами року. Перша частина, що має назву „Весна”, відкривається оркестровим вступом, який сам композитор назвав „переходом від зими до весни”.

◀  Попередня тема   ♬   Наступна тема  ▶