Українська і зарубіжна музична література. 28

Українська і зарубіжна музична література

Перший рік навчання

Тема 28. Балет

З глибокої давнини люди виявляли рухами різні почуття. Рухи, організовані ритмом, породили танець. Танець став основою балету (по-латинськи ballare — „танцювати”).

У балетному спектаклі поєднуються музика і танець, драматичне й образотворче мистецтво. Найчастіше в основі вистави лежить певний сюжет. Як і опера, балет може бути створений у різних жанрах — балет-казка, комедія, драма, трагедія. Жанри балету залежать від літературної основи, сценарію (лібрето). Але іноді зустрічаються також і безсюжетні балети.

Балет у сучасному вигляді виник у XVII столітті у Франції. Три важливі складові частини балету — класичний танець, характерний танець і пантоміма.

Класичний танець склався в основному у Франції наприкінці XVII століття. Усі його рухи і пози витончені і піднесені. Якщо головні дійові особи танцюють удвох, їхній танець називається pas-de-deux. Сольні танці називаються варіаціями. Подібно до оперної арії, варіація розкриває характер героя.

Крім солістів, у балеті танцює велика група артистів — кордебалет. Його роль аналогічна ролі хору в опері. Кращі танцівники кордебалету називаються корифеями. Іноді вони виконують невеликі сольні номери. Танці кордебалету не завжди побудовані на класичній основі, іноді вони відтворюють рухи народних. Такі танці називаються характерними.

Пантоміма — це рухи і жести, якими артисти немов би розмовляють один з одним. Пантоміма допомагає краще зрозуміти зміст спектаклю.

У балеті також бувають танці, у яких зайняті і солісти, і кордебалет. Вони називаються pas-d’actionдійовий танець. Ці епізоди балету сполучають у собі елементи танцю і пантоміми, вони пояснюють розвиток дії.

Іноді в балетах зустрічаються сюїти з танцювальних номерів, сольних чи ансамблевих, до яких можуть входити як класичні, так і характерні танці. Такий ряд вставних епізодів називають дивертисментом (у перекладі з французької — „розвага”). Дивертисменти являють собою своєрідний концерт усередині вистави. В сучасному балеті також іноді застосовують рухи, запозичені з гімнастики й акробатики, якщо цього вимагає зміст спектаклю.

Роль музики в балетних спектаклях спочатку була допоміжною і зводилася до акомпанементу до танцювальних номерів. Згодом композитори стали писати музику, що допомагає краще зрозуміти зміст балету, характери і вчинки персонажів. Музика трьох балетів П.І. Чайковського („Лускунчик”, „Лебедине озеро”, „Спляча красуня”) за виразністю наближається до його симфонічних творів.

Музична мова балетів С.С. Прокоф’єва свого часу здавався занадто складною і незвичною, але створені композитором музичні образи в балетах „Ромео і Джульєтта”, „Попелюшка” сприймаються нами як дуже яскраві і сучасні.

Найвідоміші українські балети — „ЛілеяК. Данькевича за мотивами творів Т.Г. Шевченка і „Лісова пісняМ. Скорульського на сюжет драми Лесі Українки.

◀  Попередня тема   ♬   Наступна тема  ▶