Українська і зарубіжна музична література. 42

Українська і зарубіжна музична література

Перший рік навчання

Тема 42. Мистецтво живопису*

Живопис – це художнє відображення видимого світу фарбами на поверхні. Живописець може зобразити все: людей і тварин, явища природи, події дійсні й уявні. Мова живопису умовна, і в творі живопису може бути зображена тільки одна єдина мить.

Живопис поділяється на монументальний (стінні розписи), станковий (картини) і театрально-декоративний (або декораційний). Монументальний живопис тематикою і стилем узгоджується з приміщенням, у якому знаходиться. Станковий живопис містить у собі особливий світ із власним простором. Найчастіше він виконується на мольберті. Театрально-декоративний живопис пов’язаний з театральною дією.

Найважливіший виразний засіб живопису – колір у сполученні з малюнком. Відомо, що різні кольори по-різному діють на людину, є кольори теплі й холодні, м’які й напружені. З кольором пов’язаний такий виразний засіб, як колорит – різноманітні сполучення барв та їхніх відтінків. Виразне значення має також фактура – характер мазка, що відрізняється у різних художників. До виразних засобів живопису відноситься і композиція – розташування зображуваних об’єктів. Важливу роль у живописі грає перспектива – зображення простору. Ритм у живописі – це чергування силуетів, об’ємів, ліній, барв, що підкреслює динаміку руху чи статику спокою в картині.

Живописні техніки розрізняють у залежності від матеріалу. У монументальному живописі тільки фреска – настінний розпис по вологій штукатурці – потребує безпосереднього використання фарб. В наші дні настінні розписи (мурали) зазвичай роблять на сухій поверхні стін за допомогою спеціальних матеріалів. Сучасні графіті - це також один з різновидів настінного розпису, але, на відміну від муралів, такі розписи менш реалістичні й майже завжди анонімні. Найчастіше матеріалом для графіті слугують аерозольні акрилові фарби. У техніці мозаїки зображення викладається з дрібних різнобарвних кубиків смальти (сплав скла з мінеральними фарбами). Вітраж – композиція з кольорового скла, з’єднаного свинцевим плетивом, створює в інтер’єрі разючі світло-кольорові ефекти. Вітражі були дуже поширені в західноєвропейських готичних соборах, зараз вони прикрашають приміщення різного призначення.

У станковому живописі найпоширеніша техніка – олія. Це живопис олійними фарбами на полотні або картоні. Такий твір можна виправляти в процесі роботи, а після висихання він дуже довговічній.

Акварель (від латинського слова аква – вода) – це фарби на рослинному клеї, що розводяться водою, а також твори, виконані такими фарбами. Техніка акварелі майже не допускає виправлень. І в акварелі, і в масляному живописі можливе лесирування – накладення декількох шарів фарби різних тонів. Акварельний живопис легкий і прозорий, повний світла й повітря.

Гуаш теж розводиться водою, але, на відміну від акварелі, гуашеві фарби непрозорі, вони допускають виправлення під час роботи.

Темпера – це фарби густіші за гуаш, вони сполучають у собі якості гуаші й олійних фарб, але менш довговічні, ніж олійні. Їх часто використовують для ескізів.

Розмаїтість сюжетів та предметів зображення згодом привела до поділу їх по жанрах. З глибокої давнини відомі жанри, що зображують живих істот – анималістичний (зображення тварин) і портрет. Згодом ці жанри розвивалися й ускладнювалися.

Натюрморт (у перекладі з французької „мертва натура”) – це зображення неживих предметів: посуд, квіти у вазі, музичні інструменти тощо. Натюрморт не просто зображує предмети, він обов’язково несе глядачу певну думку, закладену художником.

Пейзаж – це зображення картин природи, а іноді й вписаних у неї архітектурних споруд. Пейзаж часто служить тлом для портрета або побутової сцени, тобто відбувається взаємопроникнення жанрів. До пейзажних творів відносять і марини – картини, що зображують море.

Побутовий жанр і сюжетні композиції передають багатство та розмаїтість людського життя в різних проявах.

Історичний живопис звертається до тем з минулого. Твори на міфологічні і біблійні, релігійні сюжети також є картинами історичного живопису. Його різновидом вважається і батальний жанр – зображення картин війни.

◀  Попередня тема   ♬   Наступна тема  ▶